Historikk

Det hele begynte med en tur langt oppe i nord-sverige for å hente en Opel-Ascona B etter endt lisenskurs sommeren 2007, bilen spleiset vi på for å prøve sporten og se om det var noe som ga mersmak.

Vi rakk bare å kjøre ett løp hver med denne bilen, før den ble solgt høsten 2007, og vi begynte letingen etter ny bil.


Kort tid etter ble det gjort innkjøp av en Honda Civic med en 1600 motor med det formål å kjøre i "ligaen over", Supernasjonal klasse 1. Dette var en bil som tidligere hadde gått i rally, så mange timer ble tilbrakt i verkstedet vinteren 2007/2008 for å få denne race-ready til sesongen 2008 som rallycross-bil. Det ble forøvrig også kjøpt buss denne vinteren, en DAF delvis innredet som camping-enhet (Les. Hostpitality). Arbeidet på denne samt totalrenovering av skap-henger som også ble innkjøpt denne vinteren pågikk paralellt med byggingen av civicen.

Sesongen 2008 startet, og det kansje ikke så uventede problemet, med en bil og to sjåfører gikk fort opp, av noe som startet med et spleiselag på kun en bil for å prøve oss litt gamet.


I Juni 2008 ble det gjort avtale på nok en bil, denne gangen også på en Civic, en tidligere premiert bil i Rallycross og Bakkeløp, men denne gangen en langt dyrere bil, bygget for Supernasjonal klasse 2 (Ex. Arild Sandnes bil). Dette skulle man kansje tro løste problemet, men med det faktum at vår sisste investering var 3 ganger dyrere, ble det også spleiset på denne. Espen solgte sin 2002 VW Passat for å finansiere sin del, mens Erik hadde solgt Leiligheten og finansierte sin del der. Avtalen var som følgende at vi skulle kjøre annenhvert løp og bytte på bilene. Da den ene var FWD og den andre RWD, var det ingen vei utenom - Espen kjøpte i August 2008 ut sin bror, etter å ha øket "Opp-pussingslånet" i banken.

Sesongen 2008 bar preg av mye problemer, både som vi selv hadde skyld i pga, dårlige rutiner og også ufoutsette feil, med bla. bytting av Clutch-pumpe, vannpumpe controller, servoslange som røyk, totalhavari av girkasse og innkjøp av ny, dynamo, bensinpumper, radiator, rådelager og en rekke andre ting som førte til mange brutte heat og heat som kun ble fullført for kjøre-treningens del.
Det ble innført strengere rutiner for kontroll av bilene under løp, samt grundigere gjennomganger av bilene mellom løpene. Noe som resulterte i en 8. og 2. plass i NEZ-Cup i latvia og Litauen, kvalifisering til B-finale på Flisa (Som forøvrig ble avlyst rett før finalene pga det så mye omtalte lyn-nedslaget) og en 7. plass i siste NM-Runde på Momarken.

Vinteren 2008/2009 ble nok en gang preget av seine kvelder på verkstedet i Høland hvor kl.1 bilen fikk ny innmat i motor, kl.2 bilen fikk det meste i motor nytt og ble påkostet en god slump, for igjen å være av de beste i sin klasse! bilen fikk også nytt understell med foringer, uni-balls ol.

Bussen blir ferdigstillt etter totalrenovering utvendig med lakkering, nye lamper og div nye ruter, samt innvendig med sengeplasser, sittegrupper, innfeldte tv-skjermer i vegger på soverom og stue, anlegg, dusj, kjøkken med alle fasiliteter ol.

Før bytte av front/renovering
Etter bytte av front/renovering


  









Motoren skulle til sesongen 2009 overhales og bygges opp av "FB Bilteknikk" ved Fredrik Bøhle.
Dette er desverre en mann vi ikke unner noen å rote seg bort i! Det resulterte iallefall i at ingenting ble gjort på 6 mnd, vi henta motoren og bygde denne selv med hjelp av Einar Stokdal på Autocaross i Trondheim.
Erik derimot fikk prøvd seg litt på 1. NM runde på bollandsmoen, trondheim. Etter stang-ut 2 heat og et godt gjennomført 3.heat manglet det desverre ett poeng fra finaleplass og turen gikk hjemover...... Det hadde seg nemlig slik at vi hadde med begge våre biler nordover, pga et håp om å få satt sammen en motor på Autocaross, noe som viste seg ikke mulig, og kl.2 bilen ble stående på 2. planet på hengeren hele helga.

Hjemturen gikk også alt annet enn som planlagt... Litt nord for Koppang ser John-Arne(Sjåføren) lyset slukke på hengeren og får bange anelser. Jeg våkner av et skrik "NEI,NEI,NEI,NEI,NEI,NEI!!". I speilet er det tydelig at hengeren ikke lenger følger bussens bane, men derimot drar ut mot høyre. Tretthetsbrudd i hengerfeste på bussen er et faktum og i speilet ser han hengeren, med begge bilene og den ny-bygde team-mopeden reiser av veien, draget går ned i et dypt hull og hengeren kastes rundt. Bilen min kastes av i det 3stk 4-tonns stropper ryker tvert av og bilen lander på siden i et tre, hengeren kommer så og treffer denne igjen. fjørbein, bærearmer, travers, ruter rund-bout++ er noe som nevntes i sorg. Bilen til erik ryker også samtlige av sine stropper og 2-planet på hengeren knuser frontruten og skreller taket ca 20 cm bakover. mopeden knekker styret tvert av, og man skulle nok lete lenge etter et deksel uten større skader.
Begge bilene fikk store skader.
Etter rundvelten i Østerdalen var det ikke annet å gjøre enn å bite tenna sammen etter nok et nederlag, og vi satte igang arbeidet med å få bilene i stand igjen. ca 350-400 arbeidstimer ble lagt igjen i garasjen fordelt på 8-10 mann i løpet av en god uke, og bilene var igjen race-ready og klare for 2. NM-Runde i Kristiansand, bortsett fra min bil som fortsatt manglet motor. Fredrik Bråten (FB-Bilteknikk) klarte heller ikke denne gangen å holde en avtale og med over 20 unnskyldninger i bakhodet var glasset rent over, og vi dro til Holmestrand for å hente alle delene våres, og bygge/fullføre motoren selv. Samarbeidet med FB-Bilteknikk opphørte samme dag, men forskuddet vi betalte på 20`000,- er fortsatt ikke gjort opp pr. dags dato.
2.NM-Runde Kristiansand: turen sørover gikk med kun bilen til Erik på hengeren. Erik gjorde en god figur og viste mye god kjøring i Kristansand til tross for tidvis problemer med motoren som spiste et sett plugger pr. heat. Desverre holdt det ikke helt og nok engang var det kun ett poeng opp til finaleplass blandt de 14 beste, og 15. plass var et faktum også her.

- Når vi kom hjem fra turen i sør, ble hodene lagt i bløt for å få til et opplegg rundt motoren min. Espen og Hans-Robert dro direkte til Trondheim og Autocaross v/Einar Stokdal (var med forrige eier å bygge bilen fra bunnen av) for å montere sammen motor og montere/testkjøre i bilen.
Helga gikk etter planen og vel hjemme igjen med 7-8 timer søvn på 3 døgn, sto endelig en race-ready bil på gårdsplassen!!!! (Takk til Hans-Robert for hedelig innsats og lange natt-timer!)

3.NM-Runde Flisa: Det ble desverre ikke tid til andre forbredelser enn litt testing på Løhren Gård for å se om redskapen holdt sammen, før turen bar nordover til sesongens 3. men min 1. NM-Runde denne sesongen. Erik hadde kommet frem til at han ville legge hjelmen sin på hylla en periode og var kommet frem til at han ville stå over resten av NM.
Helga på flisa bar tydelig preg av en dårlig oppladning til sesongen og mange småting ble utbedret etter hvert heat, hvorav Sverre Løhren stod for de fleste Mac-Gyver løsningene som virkelig bar frukter og tidene ble presset ned flere sekunder. Det holdt til slutt til en C-finale som gikk forholdsvis greit og lå ann til avansement til B-Finale selv med en halv-snurring. Det var desverre en litt ivrig sjåfør på bakfangeren min og jeg ble stående i sandfella litt over en runde før målgang. (Han ble forøvrig utelukket av finalen for denne hendelsen).
Med en uansett ødelagt NM-Sesong bestemte vi oss for å istedet satse på Nord-Europeisk mesterskap (NEZ-Cup). Båt-biletter ble bestillt og turen til første runde i Litauen ble lagt 23-28/7.

1. NEZ-Cup Nÿread Litauen: Løpsdagen i Litauen kom, og trening ble fullført helt etter boka, bilen så ut til å fungere meget godt! 1.Heat satte jeg bestetid i min klasse og 5.tid uansett klasse uten å ta for store risikoer. Når 2.Heat var igang begynte problemene... Brutt pga radiatorslange gått av og all kjølevæske rant av motoren. 3.Heat skulle heller ikke bli stort lettere å gjennomføre. Etter en halv runde hopper reima på motoren av og jeg mister lading og SERVO. med kort styring og utveksling på ratt-stammen er det omtrent som å vri hjula på en traktor uten motor igang, og det ble nest sisste tid, men fullført.
2.spor i B-Finale holdt det til og etter 8 runder på banen var den oransje fare først over målstreken med god margin, bilen virket helt hundre! I det jeg vrenger inn i teltet for å gjøre klar til A-Finale hyler det til i motoren og clutch-ras var et nedslående faktum, A-finalen kjørtes uten Civicen. 8.plass i lomma og 3.plass i nasjons-cupen for Team Norway (Jeg og Ola Frøshaug).
- Hjem igjen og samme kveld, clutch demontert og levert Alf Eng for gjenoppbygging/overhaling.
4.NM-Runde Lyngåsbanen: En 8.tid i 1.omgang, 10.tid i 2.omgang og en 9.tid i 3.omgang, og står på samme poengsum som føreren på 4.spor i B-Finale men har desverre en tid som er noen hundredeler dårligere så bestespor i C-Finale ble resultatet.
Fra C-finalen kjører jeg meg videre opp i B-Finale, og bilen fungerer bra! med en runde igjen i B-Finalen vipper hovedstrømsbryteren over og motoren stopper. Innen jeg får summert meg til hva som er skjedd og får vridd tilbake bryteren passerer en bil meg og A-finalen glipper. 7.plass er dog et resultat jeg er veldig førnøyd med til tross for dette.
5.NM-Runde Gardermoen: Første og andre heat var ikke mye å skrive hjem om. halv-vått føre og vi prøvde oss på å bruke halv-skjærte dekk som tydlighvis var alt for gamle, og understyring var et stort problem. virka til at bilen på mange måter ikke var optimal på denne banen og sleit med å få fart på langstrekket. 3.heat lå ann til 6-7 tid, inntil en fører foran snurrer og slenger seg ut i veibanen igjen i motsatt kjøreretning og jeg treffer denne. Føreren ble ekskludert fra omgangen for hendelsen, men det hjalp meg lite da jeg sto ett poeng unna finaleplass. stemningen var til å føle på idet vi pakket og dro hjem.
2.NEZ-Cup Momarken: Erik begynte litt rolig, men viste fort at han kjører denne banen bra. desverre blir han nødt til å rusle rolig forbi mannen med sjakkflagg med kraftige ulyder i girkasse. Han har allerede kvalifisert seg til finaleplass i B-Finalen men får ikke stillt her pga girkassen som ikke lot seg reparere før dette. Også min girkasse takker for seg på trening og jobben med å bytte denne fortsatte langt utover fredagskvelden og natta. i seng 04:00 og opp med ny frisk kl 07:00. Jeg prøvde etter beste evne å tilvenne meg kjøring med sekvensiell gearshift etter å kun ha kjørt H-Gear. jeg ryker en stikkaksel 1. heat og må bryte. Alle de 3 innledende omgangen spiller på samme fløyta: ca 2-3 runder ut i omgangene, ligger bra ann, bilen dør helt ut og bare stopper. Vi drar opp nye kabler, får tak i nye rèleer, går over alt av ledningsnett og splitter opp kabelpakker for å finne ut årsaken. Finalene kommer og jeg har dårligeste startspor i (8. spor, 3-ledd). Treffer starten klokkereint og går inn i første sving i tet. strekker heleveien feltet og har god margin ned til 2.plassen. Den nye gearkassa fungerer strålende og har en utrolig bra dreving som passer motoren og bilen meget godt! 4 runder ut i finalen dør bilen ut igjen, og jeg må bare vinke de andre god tur videre.

Planen var følgelig å dra til Danmark påfølgende helg, for å kjøre finalerunden i NEZ-cupen. Men med en bil som ikke går og for lite poeng totalt til nå i cupen, var uansett kampen om gullet praktisk talt umulig. Jeg og Dan drar til Trondheim og Bjørnstad bil for å kartlegge problemene og for å få justert opp og testet motoren i samme slengen før neste sesong. Problemet ble etter en stund med leting funnet på en av sensorene på blokka. Pickup sensoren til triggerhjulet var gåen og ga feil signaler ved en gitt temperatur, noe som førte til at hjernen gikk i protect-modus og stopper motoren. Denne ble skaffet ny, byttet og mapping kunne begynne. ca 65-70hk MANGLET på motor med det oppsettet vi har kjørt hele sesongen på, og her var det en stor jobb som skulle nedlegges i å lage et nytt map til motoren. Men vi var fortsatt ikke 100% fornøyd, visste at motoren klarer å yte litt til, og vi hadde mistanker ved bla. eksosanlegget og olja vi hadde på drivverket. En telefon til Autocaross v/Einar Stokdal og vi hadde et fullt utstyrt verksted til rådighet i helga. nytt eksosanlegg ble bygget fra grenrør og oljer på driv-verk ble byttet. Tilbake til Bjørnstad mandag morgen for sisste finpuss, før vi tok turen hjemover mandag kveld.
Sesongen skulle egentlig ende her for i år, men fristelsen til å få testet bilen en siste gang når motor og gear virkelig var i orden ble for stor, og påmeldingsskjemaet ble sendt nordover til NM-Finalen i bakkeløp.
NM-Bakkeløp Lysgårdsbakken, Lillehammer: Dette ble en helg som ikke svarte til forventningene hos noen av deltagerene denne helgen. Lørdag morgen i det vi skal ut på første tur begynner det å SNØ. innledende blir kansellert i håp om bedre vær, men det blir desverre kun kjørt en Pre-finale før løpet blir innstillt pga snø og slaps i veibanen. 5. plass på lillehammer og 7. plass samenlagt i bakkeløp denne sesongen.


- bilen til Erik ble lagt ut for salg og solgt etter sesongen 2009 da Erik bestemte seg for å legge hjelm og kjøredress på loftet og bli med som 100% dedikert mekanikker sesongen 2010.

Håper du har hatt god lesning og vi vil komme med fortløpende oppdateringer med alt som foretas i garasjen på Fosser. Tusen takk til alle sponsorer og mekanikkerene som gjør dette mulig!