lørdag 10. oktober 2009

Hva har skjedd i Husvik Motorsport siden sist? (oppdatert)

Det er mye som har skjedd med oss i teamet siden sist. Påfølgende vil jeg prøve å gjenfortelle sommersesongen.
Etter rundvelten i Østerdalen var det ikke annet å gjøre enn å bite tenna sammen etter nok et nederlag, og vi satte igang arbeidet med å få bilene i stand igjen. ca 350-400 arbeidstimer ble lagt igjen i garasjen fordelt på 8-10 mann i løpet av en god uke, og bilene var igjen race-ready og klare for 2. NM-Runde i Kristiansand, bortsett fra min bil som fortsatt manglet motor. Fredrik Bråten (FB-Bilteknikk) klarte heller ikke denne gangen å holde en avtale og med over 20 unnskyldninger i bakhodet var glasset rent over, og vi dro til Holmestrand for å hente alle delene våres, og bygge/fullføre motoren selv. Samarbeidet med FB-Bilteknikk opphørte samme dag, men forskuddet vi betalte på 20`000,- er fortsatt ikke gjort opp pr. dags dato.
2.NM-Runde Kristiansand: Fredrik og FB-Bilteknikk klarte som sagt heller ikke denne gangen å levere motor til bilen min, og turen sørover gikk med kun bilen til Erik på hengeren. Erik gjorde en god figur og viste mye god kjøring i Kristansand til tross for tidvis problemer med motoren som spiste et sett plugger pr. heat. Desverre holdt det ikke helt og nok engang var det kun ett poeng opp til finaleplass blandt de 14 beste, og 15. plass var et faktum også her.
- Når vi kom hjem fra turen i sør, ble hodene lagt i bløt for å få til et opplegg rundt motoren min. Valget falt som nevnt tidligere på å bygge motor selv, men få hjelp til å time opp topp og vekte opp stempler. Skotvedt Norge (Honda norge) ble kontaktet og via innkjøpsansvarlig og distribusjonssjef ble fabrikksny komplett blokk bestillt, samt alt av deler som trengtes for å få til en motor. Blokka ankom 3 dager senere og Espen og Hans-Robert dro direkte til Trondheim og Autocaross v/Einar Stokdal (var med forrige eier å bygge bilen fra bunnen av) for å montere sammen motor og montere/testkjøre i bilen.
Helga gikk etter planen og vel hjemme igjen med 7-8 timer søvn på 3 døgn, sto endelig en race-ready bil på gårdsplassen!!!! (Takk til Hans-Robert for hedelig innsats og lange natt-timer!)
3.NM-Runde Flisa: Det ble desverre ikke tid til andre forbredelser enn litt testing på Løhren Gård for å se om redskapen holdt sammen, før turen bar nordover til sesongens 3. men min 1. NM-Runde denne sesongen. Erik hadde kommet frem til at han ville legge hjelmen sin på is en periode og var kommet frem til at han står over resten av NM.
Helga på flisa bar tydelig preg av en dårlig oppladning til sesongen og mange småting ble utbedret etter hvert heat, hvorav Sverre Løhren stod for de fleste Mac-Gyver løsningene som virkelig bar frukter og tidene ble presset ned flere sekunder. Det holdt til slutt til en C-finale som gikk forholdsvis greit og lå ann til avansement til B-Finale selv med en halv-snurring. Det var desverre en litt ivrig sjåfør på bakfangeren min og jeg ble stående i sandfella litt over en runde før målgang. (Han ble forøvrig utelukket av finalen for denne hendelsen).
- Vel hjemme på tunet med en litt fillete bil som begynte å fungere bra, konstanterte vi at en god plassering i NM sammenlagt var vanskelig å nå med 2 NM-runder ukjørt og ingen oppkjøring til 3. runde. Jeg bestemte meg så for å istedet satse på Nord-Europeisk mesterskap (NEZ-Cup). Båt-biletter ble bestillt og turen til første runde i Litauen ble lagt 23-28/7, kun med dan som mekanikker i utgangspunktet pga. det økonomiske. Dag Inge Myrseth skulle også stille her men han fikk desverre ikke bilen igang i tide, og jeg hadde plutselig et helt team som var klare til dyst, da biletter uansett var bestillt og bussen skulle nedover for lakkering der nede kjørte vi Civicen i lasterommet på bussen til Helge samme morgen som avreise.
1. NEZ-Cup Nÿread Litauen: Løpsdagen i Litauen kom, og trening ble fullført helt etter boka, bilen så ut til å fungere meget godt! 1.Heat satte jeg bestetid i min klasse og 5.tid uansett klasse uten å ta for store risikoer. Når 2.Heat var igang begynte problemene... Brutt pga radiatorslange gått av og all kjølevæske rant av motoren. kjente lukta og fulgte med på temp-måleren og konstanterte dette etter ca 2.runde, motortemp begynte å øke. Skaden ble reparert og fikk tilslutt luftet systemet. 3.Heat skulle heller ikke bli stort lettere å gjennomføre. Etter en halv runde hopper reima på motoren av og jeg mister lading og SERVO. med kort styring og utveksling på ratt-stammen er det omtrent som å vri hjula på en traktor uten motor igang, og det ble nest sisste tid, men fullført.
2.spor i B-Finale holdt det til og etter 8 runder på banen var den oransje fare først over målstreken med god margin, bilen virket helt hundre! I det jeg vrenger inn i teltet for å gjøre klar til A-Finale hyler det til i motoren og clutch-ras var et nedslående faktum, A-finalen kjørtes uten Civicen. 8.plass i lomma og 3.plass i nasjons-cupen for Team Norway (Jeg og Ola Frøshaug).
- Hjem igjen og samme kveld vi ankommer bygda blir girkasse skrudd ut, clutch demontert og levert Alf Eng for gjenoppbygging/overhaling.
4.NM-Runde Lyngåsbanen: Førstkommende helg, med ny clutch er det klart for 4. NM-Runde og bilen virker igjen til å fungere veldig bra!
En 8.tid i 1.omgang, 10.tid i 2.omgang og en 9.tid i 3.omgang, og står på samme poengsum som føreren på 4.spor i B-Finale men har desverre en tid som er noen hundredeler dårligere så bestespor i C-Finale ble resultatet.
Fra C-finalen kjører jeg meg videre opp i B-Finale, og bilen fungerer bra! med en runde igjen i B-Finalen vipper hovedstrømsbryteren over og motoren stopper. Innen jeg får summert meg til hva som er skjedd og får vridd tilbake bryteren passerer en bil meg og A-finalen glipper. 7.plass er dog et resultat jeg er veldig førnøyd med til tross for dette, og bilen viser den er godt konkurransedyktig!!!
5.NM-Runde Gardermoen: Bilen har fått en grundig gjennomgang, og vi gledet oss virkelig til denne siste NM-Runden.
Første og andre heat var ikke mye å skrive hjem om. halv-vått føre og vi prøvde oss på å bruke halv-skjærte dekk som tydlighvis var alt for gamle, og understyring var et stort problem. virka til at bilen på mange måter ikke var optimal på denne banen og sleit med å få fart på langstrekket. 3.heat lå ann til 6-7 tid, inntil en fører foran snurrer og slenger seg ut i veibanen igjen og jeg treffer denne. knekt bærebru og diverse forstillingsskader er noe som kan nevnes. da det kun var ca 150 m til mål, fikk jeg tvingt bilen over streken, men kun til en 15. tid. Føreren ble ekskludert fra omgangen for hendelsen, men det hjalp meg lite da jeg sto ett poeng unna finaleplass. stemningen var til å føle på idet vi pakket og dro hjem.
- Bilen ble så gjennomgått i garasjen, bærebruer skiftet og forsterket og alt gjort klart til 2. NEZ-cup runde som skulle kjøres på Momarken. Erik sin bil ble også klargjort, og han var igjen tent på å teste redskapen.
2.NEZ-Cup Momarken: Erik begynte litt rolig, men viste fort at han kjører denne banen bra. desverre blir han nødt til å rusle rolig forbi mannen med sjakkflagg med kraftige ulyder i girkasse. Han har allerede kvalifisert seg til finaleplass i B-Finalen men får ikke stillt her pga girkassen som ikke lot seg reparere før dette.
Jeg fikk kjørt litt av første trening, da også min girkasse takker for seg. Samme dagen fikk jeg igjen girkassen som opprinnelig satt i bilen og som raste i fjor fra total gjenoppgygging, og jobben med å bytte denne fortsatte langt utover fredagskvelden og natta. i seng 04:00 og opp med ny frisk kl 07:00. Første trening så ting greit ut igjen og jeg prøvde etter beste evne å tilvenne meg kjøring med sekvensiell gearshift etter å kun ha kjørt H-Gear. jeg ryker en stikkaksel dette heatet og må bryte (igjen). Alle de 3 innledende omgangen spiller på samme fløyta: ca 2-3 runder ut i omgangene, ligger bra ann, bilen dør helt ut og bare stopper. Vi drar opp nye kabler, får tak i nye rèleer, går over alt av ledningsnett og splitter opp kabelpakker for å finne ut årsaken. Finalene kommer og jeg har dårligeste startspor (8. spor, 3-ledd). Treffer starten klokkereint og går inn i første sving i tet. strekker heleveien feltet og har god margin ned til 2.plassen. Den nye gearkassa fungerer strålende og har en utrolig bra dreving som passer motoren og bilen meget godt! 4 runder ut i finalen dør bilen ut igjen, og jeg må bare vinke de andre god tur videre.
- Nok en skuffende helg for oss i hele teamet prestasjonsmessig, men samarbeidet og innsatsviljen til mekanikkerene har jeg ikke sett maken til. Etter hvert kjørte heat sto samtlige klare med Multimeter, kabler, kniver og strips. Ga seg ikke før bilen sto på startplata igjen.
Planen var følgelig å dra til Danmark påfølgende helg, for å kjøre finalerunden i NEZ-cupen. Men med en bil som ikke går og for lite poeng totalt til nå i cupen, var uansett kampen om gullet praktisk talt umulig. Jeg og Dan bestemmer oss så for at vi avbestiller bilettene og drar til Trondheim og Bjørnstad bil for å kartlegge problemene og for å få justert opp og testet motoren i samme slengen før neste sesong. Problemet ble etter en stund med leting funnet på en av sensorene på blokka. Pickup sensoren til triggerhjulet var gåen og ga feil signaler ved en gitt temperatur, noe som førte til at hjernen gikk i protect-modus og stopper motoren. Denne ble skaffet ny, byttet og mapping kunne begynne. ca 65-70hk MANGLET på motor med det oppsettet vi har kjørt hele sesongen på, og her var det en stor jobb som skulle nedlegges i å lage et nytt map til motoren. hele fredagen gikk med hos bjørnstad og ting begynte å se veldig bra ut. Men vi var fortsatt ikke 100% fornøyd, visste at motoren klarer å yte litt til, og vi hadde mistanker ved bla. eksosanlegget og olja vi hadde på drivverket. En telefon til Autocaross v/Einar Stokdal og vi hadde et fullt utstyrt verksted til rådighet i helga. nytt eksosanlegg ble bygget fra grenrør og oljer på driv-verk ble byttet. Tilbake til Bjørnstad mandag morgen for sisste finpuss, før vi tar turen hjemover utover mandag kveld.
Sesongen skulle egentlig ende her for i år, men fristelsen til å få testet bilen en siste gang nå som motor og gear virkelig er i orden ble for stor, og påmeldingsskjemaet ble sendt nordover til NM-Finalen i bakkeløp.
NM-Bakkeløp Lysgårdsbakken, Lillehammer: Dette ble en helg som ikke svarte til forventningene hos noen av deltagerene denne helgen. Lørdag morgen i det vi skal ut på første tur begynner det å SNØ. innledende blir kansellert i håp om bedre vær, men det blir desverre kun kjørt en Pre-finale før løpet blir innstillt pga snø og slaps i veibanen. 5. plass på lillehammer og 7. plass samenlagt i bakkeløp denne sesongen.
- Dette er hendelsene frem til nå i Husvik Motorsport. Sesongen 2009 er avsluttet og bilen er satt på bukker og skal få en real overhaling på både karosseri, motor og drivlinje og glassfiber i vinter, et skikkelig ansiktsløft. På bilen til Erik skal Gearkassen overhales og denne er lagt ut for salg, da Erik har bestemt seg for å legge hjelm og kjøredress på loftet og bli med som 100% dedikert mekanikker kommende sesong for meg. Sesongen 2010 blir en spennende sesong, med en ordentlig gjennomgang av bilen som virkelig har begynt å sparke fra seg, skal vi stille godt rustet til året, og være med å kjempe om topp 5 plasseringer gjennom 2010!
Håper du har hatt god lesning og vi vil komme med fortløpende oppdateringer gjennom hele vinteren med alt som foretas i garasjen på Løken. Tusen takk til alle sponsorer og mekanikkerene som har gjort dette mulig og gjort dette til en god sesong hvor vi har fått et lass nye erfaringer som vi tar med oss inn i sesongen 2010!